Dagen efter...

Vår bröllopsnatt tillbringade vi på First Hotel i Örebro, helt okej hotell. Kan nog dock inte påstå att sviten var värd sin slant, men sängen var iaf bekväm!

Min morbror kom sedan och mötte upp oss i hotellet i Cadillacen vi lämnat lokalen i, för att köra oss till vår bil och Cadillacen hem till sig. Vi lägger vår packning i bagaget och hoppar in i baksätet för att åka. Kommer ut på motorvägen och halvvägs till Arboga när jag upptäcker att det ser ut som om det är rök i bilen. Så pass lite att jag var osäker på om det var damm. Vi körde av motorvägen och kollade igenom bilen. Det fanns ett ställe det var lite varmt på, men inte mer än så.  En misstanke är att det är något som ligger mot och har blivit lite varmt bara. Vi tar beslutet att köra vidare, och låta bilen lufta ur sig lite, samt hålla oss till gamla motorvägen och köra långsamt.
Vi hann dock aldrig så långt, vi kom kanske 300 meter när bilen blev så pass rökfylld att vi inte längre kunde sitta i bilen. Morbror stannar på en bussficka och alla kastar sig ur bilen. Morbror ber oss kolla under bilen, så jag och Simon dyker ned på marken men ser inget. När vi kommer upp igen brinner sätet där Simon bara några sekunder innan har suttit.
Vi öppnar bagaget och kastar ut klänning och all packning. Vet att morbror någon gång här dyker in i bilen och sliter upp sätet för att se vart det brinner, exakt när kan jag inte placera. Detta resulterade som tur är bara i lite bränt hår.
Alla springer från bilen och jag ringer 112. I ren panik. Allt jag kan säga är att det brinner. Därefter att det är en bil och vart vi befinner oss, och brandkåren kommer efter ungefär 10 minuter.
En mötande bil försökte släcka elden med brandsläckare, men det gav inget.

Efter att jag pratat med 112 så ringer jag mamma, vi måste ju ta oss därifrån så småningom. Hon fick samma paniksamtal, med att det brinner. Hon i sin tur väcker pappa, och ut och kastar ur allt ifrån bröllopslokalen ur sin bil och kommer.
Otroligt kaosartat och shockerande, det gick så otroligt fort. Som min morbror sa i efterhand, hur mycket hade säkerhetsbälten sinkat oss? Denna bil hade inte bälten. Samma sak, om detta skett under natten från bröllopet, där jag hade en stor klänning, 2 dörrars bil, så inte jättesmidigt att ta sig in och ur baksäte. Alla förutom morbror var lite druckna, mörkt osv.
När bilen var släckt kom min far med lastbil och vi kunde frakta iväg bilen, som min morbror lånat av en bekant. Som tur var tog denna bekanta detta väldigt bra, och funderar tom på att restaurera bilen.
En hemsk upplevelse och det har tagit ett tag för den att lägga sig.

Såhär fin var bilen innan.
Bild tagen av August Järpemo, med min redigering.

Såhär såg den ut efter.

Här är baksätet, där jag och Simon satt.