Contour Next One
I ungefär 2-3 månader har jag nu använt mig av Contour Next One som min blodsockermätare. Den går att beställa kostnadsfritt ifrån deras hemsida, här
Tidigare hade jag en Aviva Accu-Check, men då jag ville ha en som kunde kopplas till telefonen valde jag att byta (Avivan var ungefär 5 år gammal). 

Mätaren synkroniseras till en app på telefon, där jag kan se mina genomsnitliga värden för de senaste 7, 14, 30 och 90 dagarna. Det står även hur många värden som har tagits. 
I appen ställer man in sin medicinering, vilka värden som är okej för en själv och det går även att se olika kurvor och liknande. 
 
Ytterligare en fördel är att det inte behövs en stor droppe blod för att genomföra en mätning, vilket kan vara skönt om man är kall och det då kan vara svårt att få ut blodet. 
 
(Det höga värdet beror på att jag intog mat med bla ris för ca 30 minuter sedan, det kommer sjunka). 
 
Vid mätning fungerar den som de flesta andra mätare, sätt i sticka, blod på sticka, sen räknar den ned i fem sekunder och resultatet visas. Det lyser grönt om värdet är godkänt, gult om det är för högt/ och rött om det är för lågt. Som ni kan se i appen går de färgerna igen där, och det är samma princip där, gult markerar för högt, rött för lågt och grönt är bra. 
 
Jag är nöjd med min mätare, och speciellt att den synkroniserar till min telefon, för jag kommer aldrig ihåg att skriva ned mina värden och än mindre kommer ihåg de i huvudet. 
Kan även passa på att tipsa om denna hemsida, som är en konverterare för olika blodsockervärden. Jag brukar kolla genomsnittsvärdet i min mätare/app, och skriver sedan i det på mmol/1 (Medelblodsocker) och får då fram mitt HbA1c-värde, mitt långtidsblodsocker. Får ta det med en nypa salt, men det ger en hint mellan besöken på vårdcentralen.