Jul-lista
Såhär dan för dan före dopparedan' tänkte jag lägga upp en liten jul-lista jag hittade när jag scrollade runt på internet! 

 


1. Pepparkakor eller lussebullar? Pepparkakor! Är inget fan av lussebullar, tycker oftast de blir för torra, och i regel är det russin istoppade, och russin är ett BIG nono för min del. 

2. Skumtomtar eller knäck? Knäck är gott, absolut, men gillar inte känslan av att få käken ur led och rensa tänderna på knäck i timmar efter, så skumtomtar! 

3. Ischoklad eller marsipan? Ischocklad! Speciellt hemmagjord, och i olika smaker. 
 

4. Köttbullar eller prinskorvar? Prinskorvar <3

5. Julkorv eller julskinka? Julskinka, på en bit vörtbröd (utan russin), rödbetssallad och mannens gamla släktrecept - farmorssallad. Då är det jul på riktigt. 

6. Lax eller sill? Nej. Fisk är liksom inte min grej, (sushi räknas inte in här). 
 

7. Sylta eller pastej? Pastej, om det måste vara något. 

8. Paradis eller Aladdin? Aldrig riktigt tänkt på vilken som smakat godast. Choklad är ju alltid gott liksom. 

9.Revbensspjäll eller Janssons? Revbensspjäll, utan tvekan!

10. Glögg eller julmust? Julmust! Tycker inte om varma drycker, och glögg är även för sött.

 

11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Rödbetssallad.
 

12. Ris a la Malta eller gröt? Gröt, riktig, hemmagjord tomtegröt.  

13. Hemma eller borta? Det spelar egentligen ingen roll, poängen är att det är med familj och nära och kära. Iår tex firar vi hos Simons pappa, hans sambo, samt Simons lillasyster m. pojkvän och även lillebror. 

14. Utomlands eller Sverige? Har bara firat jul utomlands en gång, i Egypten 2005, och det var en speciell upplevelse, men julen hör nog faktiskt hemma till.  

15. Ge eller få? När man hittat den där perfekta julklappen till just den människan, då är det så roligt! Sen är det självklart uppskattat att få. De julklappar jag har fått hitills iår bla har varit riktigt mitt i prick! Däremot hittat några sådana själv att ge bort också! :)

16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Mysteriet på Greveholm!!!

17. Chokladkalender eller paketkalender? Aldrig haft en paketkalender, men gillar idén, och chokladkalender är lite bortkastat för min del. Den räcker liksom aldrig riktigt fram till den 24:e. 

18. Plastgran eller äkta? Äkta, hämtad från föräldrarnas skog med häst, precis som när jag var barn. 

19. Arne Weise eller Ernst? Aldrig Ernst iaf, så mycket är klart. 

20. När vill du att första snön ska falla? Så tidigt som möjligt, gärna till min födelsedag (20/11), men det ska absolut finnas snö på jul. 

21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? En gul, ja. 

En bild på Jasmin  och Blixten, tagen på juldagen. 

22.När är det dags att pynta? Olika julslingor är okej när snön kommer, själva julpyntet kan få åka fram 1:a advent. 

23. Kan du komma på något negativt med julen? Julen för mig är helt och hållet positivt. Från barndom till vuxen ålder, däremot kan jag sakna barndomens jular. Började alltid med ett paket när jag vaknade (hur jag än försökte hålla mig vaken för att höra när mamma la dit det lyckades jag riktigt aldrig). När det paketet var öppnat smög jag ned i vardagsrummet där julgranen stod och lös, och alla paket magiskt hade kommit dit under natten. Självklart läste man igenom och kollade vilka det stod mitt namn på.
Därefter lektes det med morgonens paket tills lunch då släkten kom över, och det var dags för julbord. Därefter Kalle's jul, och sen julklappsutdelning. Något som var min och syrrans uppgift (tills vi blev äldre och fick läskunniga brorsbarn). När julen hemma var klar åkte vi hem till mormor och morfar och firade med mammas sida av släkten. En verkligen helt idyllisk jul. 
 

24. Favorit julfilm? Edward Scissorhands. 
 

25. Favorit julkalender? Och här är vi tillbaka på Mysteriet på Greveholm. 

26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Är ingen julmänniska, egentligen, så blir nog rätt så mättad redan innan julen är igång helt. 

27. När öppnar du dina julklappar? Numera beror det på, redan öppnat tre (fyra), och har julklappsbyte hos svärfar. 

28. Favorit juldoft? Pepparkakor, julmaten, kanel och standarddofterna. 

29. Vad framkallar mest julstämning? Julbaket jag och Simon gör, och att slå in julklapparna. 

30. Vad är viktigast med julen? Familjen, stämningen och att alla är nöjda och glada.