En helg med stoppning.
I helgen som var åkte jag och Simon hem till hans far. Tillsammans med hans lillasyster Jasmin, hennes pojkvän Daniel och deras far så stoppade vi korv för första gången. Korv som kommer ätas under julen, då vi också ska åka dit. I korvarna var det en salig blandning av vildsvinskött, hjort, nöt och fläsk. Allt ifrån gårdarna runt omkring där min svärfar bor, eller i från skogarna precis intill. Matti, som min svärfar heter, hade köpt en maskin för korvstoppning, och vi tog med oss lite kryddor, sen satte vi igång, korvarna skulle sedan rökas. 



Här står dem och gnedar ihop innehållet, med kryddor, potatismjöl, salt och späck. 



Jasmin korvfyllning, soom bestod av en blandning av kött, men mestadels hjort och sedan vitlök och örter. Riktigt goda blev dem! 



Här sitter korvskinnet (tarmen) på, och köttet ska läggas in för att sedan trycks ut i skinnet. 



Jasmin blev riktig mästare på detta! Till slut var vi lite som ett maskineri, och Simon ordnade så det alltid fanns sköljda tarmar, Matti eller Daniel vevade ut innehållet, Jasmin tog emot, och jag fick sedan en lång slinga korv som jag delade in i olika småkorvar, och knöt snöre runt. 

 
Här hänger de i röken, som ni ser körde vi lite olika tjocklekar. Vi fick även smaka på tre av de fyra olika omgångarna vi körde innan vi åkte hem. Alla blev riktigt goda, och verkligen olika. Daniel körde med chili och ost, vi med chili, vitlök och paprikakrydda, och deras far Matti körde en blandning av massa olika. Dock hann vi aldrig riktigt smaka på den sista. 

På kvällen satt vi sedan och spelade sällskapsspel och umgicks, och under söndagen så passade jag och Jasmin att fånga snön och solljuset. Efter en liten stund dök även Daniel upp, men de bilderna kommer senare. 
Helgen har varit härligt julig, med julmusik, förberedelser inför julen, snö, och mycket skratt.