Våra fina hästar
I förra veckan åkte jag till Granhammar och fotade porträtt utav alla hästarna hemma, med hjälp an Andrea. Vissa av porträtten blev bättre än andra, men jag är nöjd ändå. 
 
Troja
e: Orkan 1911 u: Tina
Nordsvensk Brukshäst
Pappa Orkan var vår förra hingst, som tyvärr togs bort pga problem med ett ben. Troja föddes på Kvinnersta, och mamma Tina gick bort pga förlossningen. Flyttade hem till oss när min far slutade jobba på Kvinnersta och började på Strömsholm. 
 
Brutus
e: Lindus 1885 u: Rosendals Brisla
Nordsvensk Brukshäst
Den enda inhyrda hästen vi har för stunden, men han är född hos oss och vi äger både mamma och pappa. Ägs nu av Andrea, och han är sin far upp i dagen. Såhär såg han ut bara några dagar efter han kom till världen. 
 
Olivia 'Ulla'
e: Rocky 770
Halvblod.
Hagens drottning. En av våra gamla trotjänare, hon kom hem till oss som 3åring och är nu 19 år gammal. 8 fölningar har hon haft, varav 1 var dödfödd. 
 
Eros 
e: Erok u: Tuvstarr
ee: Skjerding ue: Uran
Min prins. Vi har gjort otroligt mycket ihop och det finns ingen rygg jag känner mig tryggare på, oberoende på situation. Han kom hem tillbaka till oss 2006 då hans hagkompis togs bort och han blev ensam kvar. Jag hade precis förlorat min Penny, och angående Eros så löd det att vill jag ha honom är han min. Men han var hemsk! 5 år utav ohantering gav en tjock och otroligt ouppfostrad häst. Efter blod, svett och tårar så finns det inget jag inte skule våga med honom. Han klarade tornerspel galant efter endast en träning, han har varit på Medeltidens värld och uppträtt, han har hoppat 90 bana (med sina 161 cm, stora och långa kropp var det ingen som trodde han skulle klara det, men han krossade dem fördommarna), han är en underbar körhäst, och blivit otroligt snygg under ett dressyrpass. Han följer med på alla mina upptåg och höjer numera knappt ens ögonbrynet åt alla min konstiga idéer. 
Någon kanske uppmärksammade att jag skrev att han kom tillbaka till oss. Det är nämligen så att han är gjort på våran gård, inte helt medvetet ifrån oss heller. Efter att Erok länge suktat efter 'Tuva' så hittade mina föräldrar dem i samma hage en morgon, och året efter så kom Eros. Vissa saker ska helt enkelt bara ske. 
 
Carisma
e: Accacio u: Olivia ue: Rocky 770
Ullas andra föl, och min mammas svarta skönhet. Kommer väldigt väl ihåg dagen hon kom till världen. Jag cyklade ned till vår sommarhage en tidig sommarmorgon, och upptäckte att Ulla helt plötsligt berikats med en uppsättning ben till, i väldigt litet format. Insåg ganska snabbt att hennes fölunge hade kommit, tidigare än väntat. Så snabbt har jag nog aldrig cyklat hem och slitit upp mina föräldrars sovrumsdörr. 
 
Rosendals Brisla
e: Bristol u: Belinda
Vi fick hem Brisla och mamma Belinda ifrån ett dödsbo. Två tjocka damer, varav Brisla var så gott som ohanterad. Belinda var körd och riden, men hade problem med benen och fick efter några år somna in. 
Brisla är mamma till Brutus, och även till Belisa, som är såld vidare. Så otroligt snäll och lugn, och verkligen en mamma-häst. Påminner på många vis om min gamla Penny. 
 
 
Sist, och absolut inte minst. Gårdens konung Lindus 1885
e: Lindar u: Sally
För många år sedan när vi skulle betäcka Ulla för första gången, och då även ett inhyrt sto och min gamla Penny, så bläddrade jag i nordsvenska hingstkatalogen och blev helt förälskad i denna herre. Det blev ingen betäckning med honom, han stod ju i Sundsvall. 
2008, när det var dags för ny hingst, så kom han hem till oss. Världens snällaste, och finaste hingst. Så otroligt lugn och lätthanterlig, även om han kan bli till sig om det kommer ett sto, men han är ändå en hingst. Dock är det lätt att glömma ibland. 
2014 togs han ur avel, pga ålder. 
 
#1 - Ida

Lindus är en hingst som aldrig förlorar utstrålningen :)
Lika vacker som alltid!!-

Älskar bilderna!!

Svar: Nej, han åldras verkligen med värdighet :)
Tack :D
Pauline Wirenborg

#2 - Camilla

Måste bara säga att vilka sjukt vackra hästar!

Svar: Tack :D
Pauline Wirenborg