'Vilka fint markerade kindben du har!'
Jag satt och scrollade på Facebook, för att slå ihjäl lite tid och ramlade över en bild i en sminkgrupp jag är med i. (Har inget jätteintresse i smink, men det är kul att se vad andra åstadkommer). 
Scrollade förbi en bild på en rätt söt tjej, men otroligt mycket smink dock. Men inte det jag hakade upp mig på, sett bilder av henne till och från och jag vill inte vara den som dömmer, men hon är ohälsosamt undernärd. Om det beror på någon fysisk sjukdom, anorexia eller inte vet jag inte och tänker inte heller spekulera i det. 
 
Däremot lyser det undernärt om tjejen i fråga, och ingen vill väl vara moraltant, och det behöver man inte heller. Hon får säkert höra det tusen gånger om per dag. Istället skriver folk dock 'Oh vilka fina markerade kindben du har!' och liknande kommentarer. Självklart får man tycka att hon är fin, men jag känner hur det vänder sig lite i mig vid kommenatrer som dessa när det helt klart inte är hälsosamt. Skulle tjejen ifråga ha anorexia så är liknande kommentarer bara att kasta bensin på en brasa. 
 
Jag är absolut inte den som ska diskutera hälsosamt, även om jag försöker leva så, men det skiter sig emellanåt. 
Däremot är jag helt emot den utseendehets som råder, och är helt för att människor ska göra det dem blir lyckliga och mår bra av. Något jag speciellt börjar eftersträva själv på sistone. Jag tror inte att någon mår bra av att vara så undernärd att kroppen inte orkar, eller så överviktigt att man för den delen inte orkar. Jag är väldigt svensk när det kommer till ordet lagom. Därmed inte sagt att man behöver se ut som en elitidrottare, men alla har en trivselvikt, och den tror jag det är viktigt att hitta. 
 
 Bilder ifrån WeHeartIt