Att hitta det som fungerar för dig
Jag kan varna redan nu att detta kommer bli ett kanske lite tråkigt, bildfattigt inlägg. Men är det så att du har lite problem med maten, rutinerna, vet inte vad du ska äta, inte får i dig tillräckligt med vatten och så, så kan nog detta hjälpa mig. 
 
De senaste åren har jag testat mig fram till hur jag ska leva med mat, för jag och mat har nämligen haft ett stormigt förhållande som har gått mycket upp och ned. Men nu, nu har jag nog hittat min rutin, och kanske kan det hjälpa någon annan. 
 
MATEN
Jag har väldigt lätt för att lockas av alla denna snabbmat, och värre har det blivit ju större stad jag flyttat till. Ju mer lättillgängligt allting är. Vet jag inte vad vi ska äta en dag är det så enkelt att falla tillbaka på pizza. 
Därför bestämde jag mig för att vi ska göra upp ett veckoschema med hur maten ska se ut. Så varje söndag nu sätter vi oss och kollar igenom vad vi har i kyl och frys, och skriver ned vad vi ska äta under veckan och även vad som behövs inhandlas för att vi ska kunna laga maten. 
 
 
Såhär kan de se ut när vi planerar maten. Vi tar fram kokböcker och fantasin och skriver ned. Dag för dag. 
 
 
Såhär ser ett färdigt matschema ut. Numera har jag även börjat inkludera mina frukostar, samt att vi försöker få det lite varierat med iaf ett vegetariskt alternativ i veckan, gärna lite fisk och sedan kött och kyckling. Men det beror äve mycket på vad som redan finns hemma. Denna veckan var Citron och Vitlöks-pastan vegetarisk. 
 
RUTINEN
Jag älskar rutiner, och jag behöver rutiner för att må bra. Så även i maten. Mina frukostar består av två olika alternativ, 3 kokta ägg eller 2 Wasa Delikatess Sesam med en halv avokado på. Snabbt och enkelt att göra, gott, och mättar lagom fram till lunch. 
 
Lunchen blir gårddagens middag, och jag brukar även ha med mig antingen den andra halvan avokado eller 1 extra ägg och äta strax innan jag åker hem ifrån jobbet. 
När jag kommer hem brukar jag äta 2 Wasa Delikatess Sesam med Bregott och varsin skiva ost. Detta för att hålla mig fram till middagen som brukar bli runt 17-19, beroende på när Simon kommer hem. Jag kommer hem ifrån jobbet 15.15 på dagarna. 
Vi lagar maten och äter tillsammans, och sen börjar min svåra del. Att inte ta kvällssnackset, men jag har köpt hem saker jag får återfalla på. Wasa delikatessen är bra, två sådana med ost och smör hamnar på strax under 300 kalorier. 
 
En dag i veckan har vi oskriven, jag vet att det står 'Äta Ute' på schemat, men är det så att vi är jättesugna på en köttbit och potatis så äter vi det då, men jag ska vara ärlig, oftast äter vi ute den dagen, men det är även något vi tillåter oss själva. Lördagen är även min 'fria' dag, då jag får äta chips, eller godis om jag vill. Inte sagt att jag måste vräka i mig, men vill jag äta något extra så får jag. Jag räknar inte heller kalorierna den dagen. Alla andra dagar ligger jag mellan 1400-1800 kalorier per dag. Brukar vilja försöka landa på 1500-1600. 
 
Jag har även köpt hem två Powerade, inte för att jag tycker det är supergott, men för flaskans skull. Jag har två stycken som följer med mig från jobbet och hem. På morgonen fyller jag dem med ingefära och lite päronsaft och tar med mig till jobbet. Dem ska vara uppdrukna innan jag åker därifrån, och sedan gör jag samma sak när jag kommer hem, och dem två ska då vara slut innan jag går och lägger mig. På så vis får jag i mig minst 2 liter vätska per dag. 
 
MORGONEN 
Min morgon är extra viktig, det är där resten av dagen bestäms. Min mobil har säkert 5-6 larm, och det är inte för att jag har svårt att komma upp på morgonen, utan mer för att jag ska hinna allt. 
05.45 stiger jag upp, och går på toa. Klär sedan på mig och går på en promenad med Flippa. Den tar ungefär 20-30 minuter, behöver jag så duschar jag därefter. Efter duschen sminkar jag mig, och klär mig. Sedan är det dags för frukost för mig och Flippa. Båda går snabbt och enkelt att ordna och jag brukar sätta mig och läsa Expressen under frukosten, tills det är dags att gå ut till bilen och åka till jobbet, klockan är då 7.15. 
 
Detta kanske inte låter som någon rocker sciene, men att få ihop den perfekta kombinationen som gör att jag inte behöver stressa var lättare sagt än gjort. 
 
EFTER JOBBET
När jag kommer hem tar jag och kissar Flippa, sedan har jag en liten stund att komma hem på. 17.00 ringer mobilen igen och då är det dags att fixa lite hemma, det som behövs. Tvätt, disk, plocka, dammsuga osv. Sedan är det mat, och kanske spela lite fram till 21.00, då är det dags att ta en promenad med Flippa, för att sedan runt 21.40 se till att jag faktiskt börjar gå mot sängen. Då görs de sista, borsta tänderna, se till att matlåda är klar och vad som nu kan behöva göras.
 
Såhär ser mina dagar ut i regel, och jag har jobbat för att hitta denna balans. Sen kan jag självklart ta en extra promenad, ge mig ut och fota, sätta mig och läsa, städa extra. Detta är inget som är skrivet i sten, men det är det jag har jobbat mig fram till, och det är en rutin jag trivs med och mår bra av.  
På måndagar kommer jag dessutom numera börja gå på en stationsträning och på torsdagar är det meditation som gäller. 
#1 - Sandra

Det där med att planera maten ska vi också börja med nu. Känns så skönt att veta vad man ska göra samtidigt som det är bra för både plånboken och miljön!

Svar: Det är jätteskönt :) Förenklar även vardagen en hel del, när man slipper tänka på och planera vad dagens mat ska bli. Istället plockar man bara fram det man behöver och kör på :)
Pauline Wirenborg