Redigering av porträtt
 
Tänkte visa hur jag redigerat bilden ovan, i lite snabba steg. 
Jag använder mig utav Photoshop CS6. 
 
 
Då jag fotar i RAW-format så öppnas först min bild upp i Camera RAW i Photoshop. Här kan jag välja att ställa in en rad olika inställningar, men tar de enklaste för stunden, detta görs via reglagen till höger. 
 
 
När bilden är öppnad i Photoshop så börjar jag alltid med att duplicera bilden, så jag har två grundbilder. Den undre förblir orörd, så att jag i slutet kan jämföra mina resultat. 
 
Efter att lagret är duplicerat så lägger jag på tre olika övertoningskartor. En blå/vit, gul/vit och lila/vit. Ändrar alla till 'Soft Light', och drar ned opaciteten. 
 
 
Går sedan in och tar bort fläckar på huden, och mjukar upp lite linjer i ansiktet med hjälp utav Smart lagningspensel, samt kloningsstämpel. 
 
 
En närmre bild då jag gått in och arbetat med huden. 
 
 
Duplicerar lagret ännu en gång. 
För att få det lite drömska ljuset går jag in under Filter - Render - Lens Flare på det översta lagret. Där väljer jag 105 mm Prime. Placerar den där solljuset kommer ifrån, och väljer önskad storlek på den. 
 
 
Ställer ned opaciteten på mitt 'dröm-lager', och tar med hjälp av Smart Lagningspensel bort de ljusflimmer som kommer med lagret. 
 
 
Ökar upp kontrasten i bilden med hjälp av kurvor. 
 
 
Samt ökar lite på styrkan i färgerna via Hue/saturation 
 
 
Skärper till sist upp bilden under Filter - Sharpen - Smart Sharpen, och sparar till sist bilden. 
 
 
Modell på bilden är min syster Fia.W, fotograf är som vanligt jag själv. 
#1 - Beatrice Jakobsson - Julkalender

Fin bild och bra tips! :)

Svar: Tack så mycket :D
Pauline Wirenborg